Daca ti se pare ca actiunile tale in Instagram nu iti aduc rezultatele pe care le doresti, atunci articolul acesta este pentru tine.
Unul dintre job-urile mele preferate este sa ajut dealerii auto de la una dintre cele mai mari retele din tara sa isi creasca afacerea. Este un program destul de complex care implica activitati de consultanta, training si coaching. Si cum una dintre specializarile mele este in marketing, mi se cere adesea sa ma implic in actiunile si activitatile de marketing ale acestora.
Iar in ultima vreme, unii dintre directorii de vanzari se plang de o eficienta scazuta a actiunilor de marketing in social media si mai ales in Instagram.
Rolul proceselor de marketing intr-un dealership auto
Industria auto este process oriented. Asta inseamna ca pentru fiecare activitate dintr-un dealership exista un proces – ca un fel de algoritm care sa duca clientul din punctul A in punctul B in scopul mentinerii calitatii in interactiunea cu clientul.
Iar in cazul nostru, procesele de marketing sunt parte din procesele de presale, avand rolul de a duce clientul in principal catre departamentul de vanzari. Din acest motiv, actiunile de marketing, mai ales in cazul dealerilor cu ceva mai putin personal cad in sarcina departamentelor de vanzari.
Am facut acest preambul pentru ca este foarte probabil ca ceea ce voi povesti in continuare sa se regaseasca in multe organizatii care sunt push driven.
Am tot postat in Instagram si nu se intampla nimic
Consider ca promovarea in mediile sociale este de importanta vitala pentru orice afacere B2C, iar cand vine vorba de actiuni prin Instagram, mi se intampla adesea sa aud de le directori de vanzari sau directori executivi (generali) ca “pe Instagram” am tot postat si nu se intampla nimic – nu merita nici timpul si nici banii”
Mai intai despre asteptari
Ca sa stii daca un serviciu sau un produs “merita” timpul sau banii tai, ar trebui mai intai sa intelegi ce ar trebui sa primesti in schimbul timpului sau banilor investiti. Si aici insist pe ideea de investitie, pentru ca in multe companii actiunile de marketing sunt vazute ca o cheltuiala – iar abordarea aceasta de tip cost based te face sa vezi marketing-ul ca pe rezolvarea imediata a unei necesitati, nu ca pe o modalitate de a iti dezvolta afacerea.
Si acum sunt cateva asteptari care de cele mai mult ori nu se indeplinesc, mai ales in Instagram:
Si evident as putea continua in acelasi stil. Cu alte cuvinte, daca iti doresti un impact rapid care sa iti genereze multe lead-uri de vanzari, atunci Instagram nu este pentru tine. – ar trebui sa te gandesti sa platesti niste campanii. Iar aici schema este simpla. Cam cat platesti atat primesti. Doar ca daca nu ai o baza de urmaritori sau o strategie, primesti mai putin decat altii.
Daca insa vrei sa iti creezi o comunitate puternica de clienti pe care sa o fidelizezi si de la care sa afli ce envoi au, atunci putem sta de vorba.
Este despre cum si unde vrei sa investesti
Fiecare retea sociala are caracteristicile ei, iar Instagram-ul nu este cu nimic diferit.
Apoi gandeste-te ca in marketing, conceptul de mix este fundamental. Instagram trebuie sa faca parte din mix-ul tau de comunicare – deci este parte din ceva. Simpla utilizare a unei retele sociale, nu te face un marketer, ci te face un utilizator. Marketer-ul trebuie sa inteleaga nevoile celorlalti si sa le “dea” ceea ce au nevoie cu adevarat.
De la inceputurile sale, cand a fost creat de catre Kevin Systrom, Instagram a avut ca scop sa iti partajezi pozele tale cu prietenii – ulterior urmaritorii tai -in cazul in care este o persoana de interes, facilitand sharing-ul folosind telefoanele mobile.
Si desi intre timp compania a fost achiztionata de Facebook, respectiv Meta, scopurile initiale au evoluat dar nu s-au schimbat. Iar evolutia a fost in directia de lifestyle. Deci daca vrei sa ai succes pe instagram – tu sau afacerea ta trebuie sa bifeze urmatoarele:
- sa fii de interes
- sa ai prieteni
- sa ai ce partaja
- ar fi bine sa aiba un element de lifestyle (nu e obligatoriu)
Probabil ca ceea ce este mai sus se aplica si altor retele sociale, dar in cazul Instagram-ului el este centrat pe ideea ca user-ul sa aleaga pe cine urmareste si ce anume urmareste.
In cazul Tik-Tok, algoritmul se bazeaza in primul rand pe interes (ce anume urmareste user-ul ) – iar reteaua – algoritmul – ii serveste continut pe baza interesului.
In cazul Instagram insa avem acest filtru suplimentar care este important – decizia user-ului de a te urma. (aici am scos din calcul reclamele platite)
Deci daca vrei sa ai succes pe instagram ai nevoie de urmatorele:
Si acum dati-mi voie sa dau un exemplu. Daca esti un dealer auto care are un cont cu 200 de urmaritori (prieteni) si postezi o poza cu un model din oferta actuala pe care il ai in oferta de 6 luni, cum te ajuta asta sa vinzi masina?
- Cati din cei care sunt urmaritorii tai tocmai se gandesc sa isi cumpere o masina? – din cei 200 este posibil ca nici unul
- Este oferta relavanta? – poate ca este, dar era si mai relevanta acum 6 luni
- Este acesta un continut de interes pentru comunitate? – nu prea. Este de fapt interesul tau sa vinzi masina, nu al comunitatii
- Ce elemente de lifestyle atingi aici? – debatable (acesta este unul dintre motivele pentru care supercar-urile obtin mai multe views si likes la posturi comparabile cu masinile mai obisniute)
Incearca de fiecare data sa iti raspunzi la aceste 4 intrebari inainte de a posta, da un scor de la 1 la 10 pentru fiecare dintre acestea si vei vedea daca are sau nu sens sa pui un post.
Iar ceea ce spun mai sus, nu are legatura cu industria auto, poate fi despre orice – mai ales in zona de B2C.
Din pacate de multe ori atunci cand ne gandim la continut pentru Instagram ne gandim la ce am vrea sa obtinem noi, nu la ceea ce este relevant pentru oamenii din comunitate.
Practic, daca nu ai o comunitate suficient de mare pentru ceea ce vrei sa obtii, restul vine pe planul al doilea. Conteaza si relevanta continutului in raport cu nevoile user-ilor (este modalitatea prin care ajungi la oameni pe care nu ii ai deja in comunitate) dar in ceea ce priveste Instagram acest lucru este in planul al doilea, chiar daca sunt momente in care datorita competitiei cu alte retele Instagram poate favoriza un anumit format de continut, cum ar fi Reels sau Stories. Ideea este insa sa te gandesti la continut ca la un mix de continut.
Si mai ai nevoie si de o pozitionare – ca un fel de idee centrala in jurul careia sa se invarta continutul si actiunile tale de marketing (ar trebui sa fie ceva important, in care crezi)
Promovarea este simpla
Intra-adevar este simplu sa postezi intr-o retea de socializare, insa atunci cand vine vorba de a promova ceva in reteaua de socializare, lucrurile se complica si nu mai sunt simple deloc. Mai ales in retelele care au ceva tractiune. Pentru ca acolo unde exista tractiune, exista si concurenta.
Acesta este motivul pentru care aud tot mai des ca promovarea pe cutare retea nu merge, sau nu merge fara bani. Merge, merge si cu bani mai putini, merge si fara bani (dar in acest caz ar trebui sa pui timp) insa este un proces complex.
Iar ca orice proces complex necesita determinare, planificare, cunostinte, atenitie la detalii si foarte multa munca. Iar eu aici vad un avantaj. Pentru ca daca este greu de facut inseamna ca tot mai putini oameni o vor putea face bine ceea ce confera un avantaj celor care sunt dispusi sa depuna eforturile necesare.
Cat timp ar trebui sa aloc?
Alaturi de bani – timpul este o investitie necesara in cresterea afacerii tale. Acesta este motivul pentru care in ziua de azi (2024) promovarea nu mai poate fi facuta printre picaturi si ai nevoie de cineva dedicat. De multe ori este bine sa ai o persoana interna care iti cunoaste bine afacerea, valorile si ceea ce este important pentru clientii tai.
Ceea ce pot sa iti promit este ca la fel ca in viata, ceea ce primesti este proportional cu ceea ce dai. Gandeste-te ce si cat ai dat azi comunitatii tale din Instagram si vei avea raspunsul la intrebare.
Ai intrebari? Scrie-ne pe contact.