Acest articol va fi puțin mai lung și sunt sigur că își va lua doza lui de hate, dar cred că este nevoie să îl scriu.
După o lună și jumătate de negocieri și bulibășeală, România are un Prim-ministru în persoana fostului Președinte interimar. O persoană care a muncit toată viața în instituții de stat și care în vremuri de criză economică urmează să ia decizii pentru o economie și așa sufocată. Este singura precizare pe care o fac legat de o persoană, în rest am să încerc atât cât pot să păstrez un ton neutru pe parcursul articolului.
Și după o perioadă de dezbateri, Guvernul României vine cu o serie de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar. Printre care:
- creșterea TVA de la 19% la 21%
- creșterea impozitului pe dividende la persoanele fizice
- creșterea accizelor pe alcool
- impozitări suplimentare pe la unele pensii, limitări pe la consilii de administrație
- o măsură pin care directorii din companiile de stat să își reducă salariile (dacă vor!)
- creșterea capacității ANAF de a colecta mai bine taxele și pentru lupta împotriva optimizării fiscale
- analiza unor companii de stat cu potențial de restructurare în – ați ghicit – energie, apărare și transporturi
- măsuri pentru întărirea controlului Statului
Și ni se mai spune că dacă luăm aceste măsuri totul va fi bine. Vom avea bani și vom primi fonduri europene – cf Președintelui Dan. Prima întrebare pe care aș vrea să o pun este:
Cine vom avea bani?
Pentru că în opinia mea când ești Președintele sau Prim-ministrul României și spui vom avea bani, ar trebui să te referi la poporul român, căruia tocmai i-ai redus veniturile prin creșterea TVA (2%taxe în plus pentru toată lumea), creșterea unor accize (bem mai puțin) și alte tăieri. La această creștere de taxe se adaugă și creșterile de taxe pe proprietate, care se pare că au intrat în vizorul Guvernului Bolojan. Deci la modul generic, poporul român nu va avea mai mulți bani pentru că de fapt nu i s-a dat ci i s-a luat.
Poate vor avea mai mulți bani antreprenorii români. Păi ca să aibă mai mulți bani ar trebui să aibă mai mult business – dar și aici am unele îndoieli, pentru că antreprenorii români se adresează în primul rând pieței din România care va fi de principiu mai săracă, deci mai puțin business în România, iar în plus au crescut impozitele pe dividende – deci vor rămâne cu mai puțini bani. În schimb… dacă firma ta este deținută de un holding sau de o companie străină… ați ghicit din nou, nu îți cresc impozitele – adică dacă ești o companie străină sau ai un business suficient de mare care are eventual și parteneri străini sau este deținut de o companie străină, nu îți vor crește impozitele. Dar chiar și așa nu vei avea bani mai mulți. Poate doar prin comparație cu cei cărora le-au crescut impozitele.
Poate vor avea mai multi bani angajații de la Stat și cu ajutorul veniturilor lor, Guvernul va crea un efect în cascadă care se va vedea în toată economia. Greu de crezut, pentru că celor mai mulți dintre ei, Guvernul le-a tăiat sporurile. Deci nu ei. În plus se tot aude de reduceri de personal la anumite instituții ale Statului.
Poate vor fi bani, la companiile de Stat. Acolo unde Guvernul încearcă să îi convingă pe directori să își reducă în mod voluntar salariile și unde a spus că va face restructurări?
Dar sa nu tragem concluzii încă. Să vedem ce ne spune Legea Bugetului de Stat. Iar aici ar trebui să fac un disclaimer, pentru că am folosit datele din spațiul public și am luat ca bază datele furnizate de Europa Liberă, care între timp este posibil să fi suferit unele modificări. Dar principiul rămâne același. Și pe această bază, înțelegem că Guvernul României urmărește un deficit de 7%, iar instituțiile care vor avea mai mulți bani, în ordinea inversă de pe tricouri sunt următoarele:
Instituție | % |
Ministerul Afacerilor Interne | 2,7% |
SIE | 5,4% |
Secretariatul General al Guvernului | 8,4% |
Ministerul Educației | 9,9% |
Ministerul Apărării Naționale | 10,2% |
SRI | 11,6% |
SPP | 15,5% |
Ministerul Justiției | 16,8% |
Ministerul Muncii | 17% |
Ministerul Transporturilor | 19,7% |
Ministerul Sănătății | 35,1% |
Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene | 37,9% |
Ministerul Finanțelor | 38,5% |
SPP | 52% |
Ministerul Energiei | 161,1% |
După cum se poate vedea, cu puține excepții, ceva mai mulți bani la așa numitele instituții de forță ale Statului. Aș putea sa fac o analiză a acestor cifre pentru că de obicei, acolo unde îți pui banii, îți arăți intențiile și așteptările, dar nu este locul aici.
Ideea este că știm acum cine vom avea mai mulți bani.